Stroom valt uit bij poging tot starten.

Elekprobs, ice, aansluitingen, ...
Plaats reactie
lucifer

Stroom valt uit bij poging tot starten.

Bericht door lucifer »

Bij het vervangen van een alternator heb ik per ongeluk een kortsluiting gemaakt tussen de min (rode) en de aarding van de alternator. k weet het, ik had de batterij moeten loskoppelen. Maar goed, het kwaad is geschied.
Gevolg is nu dat ik heel af en toe mijn contact kan aanzetten (rood lampje in dashboard brand). Wanneer ik dat doe hoor ik een tik (ik denk een van de relais die in het dubbele blokje vooraan onder de luchtfilter zitten). Het geluid komt alleszins van die kant. Als ik dan ook maar om het even welke stroom verbruiker aanzet (radio, lichten, proberen te starten) dan hoor ik een tweede tik (andere relais?) en valt alle stroom uit (stroom en oliedruk meter vallen direct naar beneden). Daarna moet ik enige tijd wachten totdat ik terug die eerste tik hoor. Soms als ik lang genoeg wacht en direct probeer door te starten, hoor ik verschillende (drietal) tikken direct na elkaar in fractie van seconde. Start motor wil echter niet rond gaan, doet geen kick.

Iemand idee hoe ik dit kan vinden? Alle zekeringen (onder dash) zijn intact.

t is een GT/E 2.0 van 77 (t is met de dubbele relais vooraan in motor).

Beetje radeloos, :( :(

rico523

Re: Stroom valt uit bij poging tot starten.

Bericht door rico523 »

Ik zou allereerst de massa na controleren van motor naar accu... Of om effe snel te testen een startkabel tussen de motor en - Pool van de accu zetten, als dit goed is contactblokje achter op het contactenlijst controleren, en kijken of er aan de achterkant van je verkrijgbaar geen sluiting is ontstaan.

Mvg Rico

rico523

Bericht door rico523 »

Ik bedoel natuurlijk de achterkant van de zekeringkast. (klotesmartphones) :-)

lucifer

Bericht door lucifer »

bedankt rico, k ga het morgen eens uitzoeken (is nu te donker en auto staat buiten).
Wat bedoel je juist met "contactblokje achter op het contactenlijst controleren"? bedoel je die blokjes die op de zekeringdoos zitten?

is er een beproefde manier om de dubbel relais uit te testen? maw op welke pinnen zet ik stroom en wat moet ik dan op de ander kunnen meten?

rico523

Bericht door rico523 »

Nee sorry, ik bedoel achter op het contactslot !

kurtmanta
Beheerder

Bericht door kurtmanta »

dat is ook mijn eerste gedacht die blok achter op u contact
die kan je er gewoon afschroeven met ne dunne schroevendraaier

en is ook rap een andere op gezet om dit het controleren
tiefer breiter schneller

lucifer

Bericht door lucifer »

k heb nog geen tijd gehad, zal iets voor morgen of zo zijn. heb ondertussen van iemand anders ook al hetzelfde gehoord om daar is naar te kijken. had ondertussen ook alles al afgekoppeld. zijnde dubbel relais verwijderd, startmotor + startmotor spoel, bobijn, alternator. k zet contact op, stand lichten ok, radio ok. k zet dim lichten op = alles valt uit. moet contact afzetten om terug stroom te hebben. k kan zonder problemen wel altijd ventilator op beide standen laten draaien. maar zodra ik lichten aanzet gedaan. Na drie keer kon ik daarna zelfs de stand lichten niet meer aanzetten.
morgen weet ik wellicht meer :-)

merci voor de tips totdusver;
kris

lucifer

Bericht door lucifer »

Heb het blokje op het contact vervangen. Daarna was het al iets beter. Af en toe had hij nog kuren. Daarna de aarding van de batterij is losgemaakt en de bout en moer uitgekuist. nu draait em terug :-) t zal een combinatie van alles wat geweest zijn denk ik.

Merci voor de tips!

Plaats reactie